2010 szeptembertől új helyen, megváltozott körülmények és feltételek között folyik a látszerészképzés a nemrég létrejött új oktatási központban. Az optikusok szakmai képzésében és a vizsgáztatásban is jelentős változások történnek. A képzés átalakulásáról, az új vizsgáztatási rendszerről, eredményekről Borók Ritától, az oktatási központ igazgatójától kapott információkat az Optikai Magazin munkatársa.
A moduláris szerkezetű képzésnek sok előnye, de egyben hátránya is van. Az idei vizsgáztatás sok újat hozott önöknek is, hiszen első alkalommal tapasztalták meg az új rendszer sajátosságait. Melyek voltak az új szisztéma előnyei, hátrányai?
Először is a hátrányait sorolnám fel, utána pedig az előnyeit szeretném taglalni, mivel a véleményem szerint azokból van több. A hátrányok: mint ahogyan a képzésben, úgy a vizsgán is túl sok a kereskedelmi ismeretek tantárgy öt modulja. Ezen modulokból szükséges számot adni írásban, gyakorlatban és szóban is. Én ezt túlzottan soknak tartom! Többször jeleztük, sőt kérvényeztük is ennek csökkentését, de sajnos elutasították kérelmünket. Ezt az anomáliát lehetőségünk volt ellensúlyozni a szakmai vizsga követelmény készítésekor, mivel a vizsga eredményének végleges kiszámításánál a szakmai ismereteket súlyozottan számították be.
Mivel túl sok a vizsgatevékenységek száma, a korábbi három nap (írásbelivel együtt) helyett négy vagy, illetve öt napra nőtt egy osztály vizsganapjainak száma (az osztálylétszámtól függően). A kérdező tanároknak meghosszabbodott az adminisztrációja, mivel az értékelőlap diákonként túl bonyolultra sikerült. Többen jeleztük ezt a problémát, és pozitív visszajelzésként azt az információt kaptuk, hogy várható a rövidítése.
Az előnyök közül elsőként azt emelném ki, hogy a hét modul sikeres letételével további képesítéseket szerezhet a tanuló rövid idő alatt, hiszen a korábbi modulok vizsgái beszámítódnak. A kereskedelmi szakmacsoportban akár egy éven belül további két-három szakképesítést lehet megszerezni a rendszernek köszönhetően.
Előny továbbá az is, hogy a szóbeli tételek során sokkal inkább a gyakorlati alkalmazások dominálnak és nem a bebiflázott száraz tananyag. Korábbi években a tételekhez tartozó tananyagot a diákok sok esetben csak bemagolták és az összefüggéseket nem látták. A feleletekkor ma már ez ne lehetséges. Szükséges a gyakorlatias látásmód. Példának említeném a nyolcas tételt. 8/a: A mellékelt recept alapján foglalja össze a páciens szemének fénytörési hibáját! A mellékelt recept alapján sorolja fel, hogy milyen korrekciós lehetőségeket ajánl a vásárlónak, foglalja össze azok előnyeit, hátrányait az életkor és a munkakörülmények figyelembevételével! 8/b: A mellékelt ábrák alapján foglalja össze a fényelhajlás és a felbontóképesség jelenségét, okát és hatását az optikai eszközök és az emberi szem esetén!
Segítség a tanulóknak a tételekhez tartozó információtartalom vázlata, ami által pontos információt kapnak, hogy az adott tételhez milyen tananyagtartalom tartozik.
Végül de nem utolsósorban kiemelném az idegen nyelvű számonkérés előnyét. Amennyire féltek a diákok, annál szebben oldották meg ezt a vizsgarészt is. Ezzel minden diák kicsit rákényszerült, hogy a korábban tanultakat kicsit felelevenítse, illetve az a tanuló, aki nyelvtanulással eddig nem foglalkozott, legalább a betérő külföldi érdeklődőt üdvözölni, tájékoztatni tudja. Ehhez a vizsgarészhez nyújt képző központunk külön nyelvtanfolyammal lehetőséget a felkészülésre. Nyelvtanárnőnk kifejezetten látszerész szakmai jegyzetet dolgozott ki tanulóink, érdeklődőink számára. A tanfolyam végeztével külön oklevelet nyújtunk át az idegen nyelv elvégzéséről.
Milyen változásokat vezetek be a szakmai gyakorlati vizsgában?
A gyakorlati vizsgánk eredményeire büszke vagyok, annak ellenére, hogy a tételsor – melyet a szakma kiemelkedő szereplőivel közösen alkottunk meg – nagyon komplex volt. Számot kellett adjanak diákjaink számos eladási helyzetben, mint pl.: egyfókuszú, többfókuszú szemüveg ajánlása terén. A műhely vizsgán egy szemüveget kézzel, egyet automata csiszológéppel készítettek el.
Milyen eredmények születtek a szakmai vizsgán, és a tanulók hogyan élték meg az új vizsgarendszerrel járó helyzetet?
Csak pozitívan tudok a diákok hozzáállásáról és felkészültségéről nyilatkozni. Tisztában voltunk azzal, hogy az egész helyzet nekünk legalább annyira új, mint számunkra. Együtt, közösen éltük át az új vizsgarendszerrel járó nehézségeket, melyben komolyan helytálltak. Nagyon sok ötös született és az összesítésben hármasnál rosszabb eredményt senki sem szerzett. Az elnökeink szintén kimagaslónak ítélték meg diákjaink felkészültségét. A vizsgák befejeztével levontuk a konklúziót és a tapasztalatok tükrében új erővel, a további szakmai kérdéseknek megfelelően kezdünk a következő tanévhez.
Legutóbbi beszélgetésünket a Római fürdő villanegyedében folytattuk. Mi történt a közelmúltban, miért volt szükség további költözésre?
Sokat dolgoztunk az elmúlt évben és az épületet a lehetőségeknek megfelelően korszerűen átalakítottuk, de be kellett látnunk, hogy a támogatóink elvárásai kibővültek velünk szemben, aminek csak még alkalmasabb helyen tudunk megfelelni.
Milyen az új helyszín adottsága, milyen további lehetőséget biztosít a színvonalasabb képzéshez?
Az épület keresésekor fontos szempont volt a könnyű megközelíthetőség tömegközlekedéssel, illetve a díjmentes parkolási lehetőség. Az új címünk: 1152 Budapest, Horváth Mihály u. 2., melyet metróval az Újpest városközpont megállótól nyolc perc alatt érhetünk el autóbusszal. Legfontosabb pozitívuma az épületnek, hogy 150 nm-rel nagyobb. Tartalmaz egy 80 nm-es tréning, valamint egy hozzá tartozó catering termet is, 2011 júliusáig pedig további 150 nm-t tartanak fenn számunkra az esetleges bővülésre.
Ezek szerint tevékenységi körüket tréningek szervezésével kívánják bővíteni?
Egyrészt tisztában vagyunk azzal, hogy kizárólag látszerészképzésből nem fogjuk tudni fenntartani központunkat, másrészt úgy gondoljuk, az alapképzés megszerzése kizárólag a szakmai lépcső első foka. Kötelességünknek tartjuk, hogy segítsük új kollégáinkat abban, hogy minél többen feljuthassanak a lépcső magasabb fokára. Ez a mi közös célunk támogatóinkkal. Folyamatos szakmai, nyelvi, vezetői, kommunikációs, marketing tréningek beindításával érhetünk el Magyarországon eladási statisztikáinkban kimagasló eredményt.
Milyen tréningek indítása várható a közeljövőben és hol tájékozódhat az érdeklődő?
Szeptemberre két felnőtt látszerész és fotócikk-kereskedő osztály beindítását tervezzük, mely formabontó lesz több tekintetben. Egyrészt az angol szakmai ismeretek oktatását tanórák kertében tervezzük tartani, mivel meggyőződésünk, hogy a mai világ elévárásai közé tartozik az idegen nyelv, és az elhelyezkedésben is segíteni fog a tanulóinknak. Másrészt ösztöndíj bevezetését tervezzük. A kritériumokat legjobban teljesítők – 3-5 fő – számára támogatóink a teljes tandíj árát visszatérítik.
Moduláris szakmai vizsgával rendelkezők számára kereskedő, boltvezető képzés beindítását tervezzük, megfelelő jelentkező számtól függően.
Októbertől optometrista hallgatóknak szeretnénk nyelvvizsga előkészítőt és szakmai angol nyelvtanfolyamot indítani kifejezetten optometristáknak íródott szakmai jegyzetből.
Közeli terveink között szerepel – ősszel – egy progresszív szemüveglencse eladási tréning indítása, mely abban lenne különleges, hogy szektorsemlegesen, és kifejezetten gyakorlati eladási technikára, feljelölési módokra, reklamációkezelésre fektet majd hangsúlyt, segítve ezzel az optikák eladási arányait és magabiztosabb eladásokat.
Még az idén, az optometristáknak kedvezve szeretnénk a támogató kontaktlencse forgalmazó cégekkel közösen egy színvonalas, gyakorlatias, credit pontos előadást is szervezni, melynek előkészületeiként tervek között szerepel egy modern szemvizsgáló berendezés elhelyezése tréning termünkbe, mely a későbbiekben előadásoknak is színteret tud majd biztosítani.
Mik a távolabbi terveik?
Korábban elindítottuk a finom optikában az optikai üvegcsiszoló szakunkat. Tíz éve nem indult ilyen szak, holott igény van rá. Terveink között szerepel 2011 elején a szemüveglencse gyártóinak utánpótlás céljából további osztályok beindítása, illetve a kontaktlencsés cégekkel is szeretnénk további tréningeket tartani, melyhez az anyagokat folyamatosan írjuk. A latszereszkepzes.hu weboldalunk továbbra is az érdeklődőink rendelkezésére áll, ahol folyamatosan kapnak majd tájékoztatást induló képzéseinkről. A képzések leírásánál lehetőség van a jelentkezési lapokat és a szükséges nyomtatványokat letölteni. Reméljük minél több szakmában dolgozó kollégának felkeltettük az érdeklődését, és szívesen böngészik oldalunkat.
Forrás: Optikai Magazin
Képek forrása: www.latszereszkepzes.hu
LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK