Az OMO-Optical Monitor egy fél évenkénti felmérés. A MIDO és a SILMO közösen megbízta a GFK-t a fogyasztói szokások feltérképezésére a birtoklás, a vásárlás és felhasználás szempontjából a szemüvegek és napszemüvegek területén négy új országban, melyek a következők voltak: az Egyesült Államok, Kína, Oroszország és Japán. Az előbbi egy jól bevált és kritikus piaca a szemüvegeknek, míg a többiekről elmondható, hogy nagy lehetőségekkel számolhatnak ezen a területen.
A felmérésben az említett országokat Európa öt nagy piacával vetették össze. A szemüveg birtoklás tekintetében az európai országok rendelkeznek a legnagyobb penetrációval mind a napszemüvegek (melyeket nagyon jó eladási mutatók jellemeznek Oroszországban), mind pedig a szemüvegek tekintetében (különösen Japánban, ahol a lakosság magasabb átlagéletkora következtében megnövekedett a látási problémák százalékos aránya).
Ezzel szemben Kína az az ország, ahol a kontaktlencsék használata a leggyakoribb. A kutatás eredményeinek egy másik érdekes értéke a vásárlási gyakoriságot mutatja. A fogyasztók vásárlói magatartása az Egyesült Államokban, Kínában, Oroszországban és Japánban a napszemüvegegek és a szemüvegek tekintetében közel ugyanaz. Azonban, ha az öt legfontosabb európai országot nézzük, az átlag némileg hosszabb csak, mint 3 év, hasonlóan az Egyesült Államokhoz és Oroszországhoz; meglepően a kínai vásárlóknál ez kevesebb (csupán 2 év), és Japánban több, mint 4 év. Az on-line vásárlások százalékos megoszlása szintén meglepő eredményt hozott, és nagyon hasonló, mint az öt legfontosabb európai országban, alacsony a szemüvegek esetében, kivéve az Egyesült Államokat, és körülbelül 10%-ra tehető a napszemüvegek esetében.
Amíg az átlagos árakat vették figyelembe, a top 5 európai résztvevő ország maradt a legérdekesebb: az átlagos ár a szemüvegeknél 273 euro szemben az Egyesült Államokbeli 207 euroval, 168 euro Japánban, 97 euro Kínában és 50 euro Oroszországban. A napszemüvegek tekintetében szintén ez a helyzet, Japán szinte azonos szinten van az európai árakkal (97 euro szemben a 96 euroval), miközben a többi ország esetében ez sokkal kevesebb: (79 euro Kínában, 57 euro az Egyesült Államokban és csak 27 euro Oroszországban). Az árak szintén tükrözik az egyes országok jövedelmi szintjeinek különbségeit és a szemüveg elosztás helyzetét.
A napszemüvegek esetében a beszerzési csatornák nagyon különbözőek: az Egyesült Államokban az áruházak a legjellemzőbbek, valamint Oroszországban is, mely ország szintén a napszemüveg specialistának számít. Ugyanez a helyzet Kínában, amíg Japánban az áruházláncok az elsődlegesek. Oroszországban egy meghatározó trendet képviselnek az utcai piacok, a megkérdezett fogyasztók közel 12%-ának állítása szerint már vásároltak napszemüveget utcai piacon. A jól ismert hamisítási téma is ide kapcsolható … de ez már egy másik problémakör. A felmérés szintén rámutatott arra a tényre, ami tavaly már felmerült az öt legfontosabb európai országban: szemüveg verseny várható a közeljövőben mind az on-line, mind pedig az off-line csatornákon Kínában, Japánban, Oroszországban és az Egyesült Államokban is.
Egy másik fontos felmérést mutatott be Francesco Morace a MIDO-n Future Concept Lab címmel a fogyasztói trendekről és stílusokról, a fogyasztói magatartásra fókuszálva világszerte. Idén több ezer fotót vizsgáltak meg számos városból, különösen Kínából (Peking és Sahghaj) és az Egyesült Államok nyugati partjáról. A képek és videók egy új generációs magról beszélnek, mely előhírnöke annak, amit Morace az új fogyasztási mintáknak vagy „ConsumAuthors”-nak nevez. A megállapítások azt mutatták, hogy a fogyasztók vásárlási mintái a hitelességben alapulnak, mely részben elmozdította a láthatóság egyedüli fontosságát, előtérbe helyezve az olyan értékeket, mint a tisztelet, jótékonyság, kölcsönösség és egyetértés.
Forrás cikk: Diop Magazin VI. évfolyam IV. szám 2017. április
LEGUTÓBBI HOZZÁSZÓLÁSOK