A vezetők jó látása döntő tényező

Az utóbbi időben felmérések kimutatták, hogy minden ötödik embernek olyan látási zavara van, amely akadályozza a vezetésben. Szerencsére megfelelő szemészeti segítséggel majdnem minden jogosítvánnyal rendelkező megfelel a biztonságos vezetés kritériumainak. A vezetők jó látása döntő tényező a biztonságos közlekedés során – a vezetők kritikus döntéseinek 90 százaléka a látáson alapul. Sajnos a sofőrök nagy része nincs igazán tisztában azzal, hogy mennyire összefügg a jó látás a jó vezetéssel. Manapság napról-napra nehezebb feladat a vezetés az egyre forgalmasabb utakon.

vezetésbiztonság

Hét létfontosságú dolog a vezetésnél:

1. Távoli látásélesség
Talán ez a legfontosabb a vezetésnél. A távoli látásélesség az, hogy az ember tisztán tud fókuszálni nagy távolságra. Vezetéskor még a legegyszerűbb reakció ideje is legalább 0,4 másodperc. Ha rosszul látunk távolra, és akkor veszünk észre egy megállj jelzést, amikor már odaérünk, nem marad 0,4 másodperc a reagálásra. Minél gyorsabban haladunk, annál kevesebb idő marad reagálni. A sebesség növekedésével a rossz távoli látás pillanatról pillanatra nagyobb veszélyt jelent.

2. Mélységérzékelés
Zsúfolt forgalomban a sávváltáshoz pontosan kell felmérni a távolságot a különböző mozgó járművek között. A két szemnek együtt tökéletes mélységmérő műszerként kell működnie. A gyenge mélységérzékelés gyakori a vezetők között és a sebesség növekedésével egyre nagyobb gondot jelent.

3. Látómező
A „szemünk sarkából való látás” képessége – átlátni nagyobb területet anélkül, hogy a szemünket, vagy a fejünket mozdítanánk. Ez is nagyon fontos a biztonságos közlekedésnél. Alkalmassá teszi a vezetőt arra, hogy átlássa a forgalmat, és észre vegye a gyalogosokat az út szélén anélkül, hogy levenné az útról a tekintetét. Normál esetben a vízszintes térlátás egy fél kör, úgy 180 fok. Ha növeljük a sebességet, 100 km/h-nál ez lecsökken 40 fokra (egy kör kilencedére).

4. A szemizmok egyensúlya
A szemizmok jó egyensúlya azt jelenti, hogy mindkét szemet könnyedén lehet egy adott tárgyra egyidejűleg rászegezni. Ez nagyon fontos a jó, két szemmel történő látáshoz. Befolyásolja a mélységérzékelést és a látómezőt is. Bár a vezetők kényelmes feltételek közt általában kompenzálni tudják, ha az izmok nincsenek összhangban, a szükséges erőfeszítések végül fáradtsághoz vezetnek. Az alkohol, a kimerültség, a gyógyszerek mind felboríthatják az egyensúlyt, annyira, hogy nem lehet már visszaállítani.

5. Akkomodáció, ill. alkalmazkodás
A vezetőnek könnyen kell fókuszt váltani az út és a műszerfal között. A távoli és a közeli dolgok közti fókuszváltás képességét akkomodációnak nevezzük.

6. Éjszakai vezetés
Biztonságos éjszakai vezetéshez látnunk kell a szembejövő autók vakító fényszórója mögötti gyengébb fényben. Ehhez az szükséges, hogy a szembejövő fényszóró okozta ragyogásból a szemünk hamar rendbe jöjjön. 40 éves kor fölött az éjszakai vezetés gyorsan romlik, az említett ragyogásnak a 20-30 év közötti vezetők szeme áll leginkább ellen. Az idősebbek éjjeli látásromlásukat kompenzálhatják azzal, hogy lassabban vezetnek. Napszemüveget sohasem szabad viselni éjjel, mert képtelenek leszünk észrevenni az autókat, a gyalogosokat és egyéb veszélyeket az úton.

7. Színlátás
A színlátás is fontos része a vezetésnek; a vezetőknek fel kell ismerni, és meg kell különböztetni az eltérő színeket. Akik tudják, hogy színtévesztők, meg tudják tanulni a közlekedési színek megkülönböztetését helyzetük és fényerejük alapján. A vezetők gyakran nem veszik észre, ha változik a látásuk. A legtöbb vezetőnek olyan problémája van, amit ha egyszer észrevettek könnyedén korrigálni lehet. Rendszeres szemvizsgálat: A szemészek következetesen nagy figyelmet fordítanak a jogosítvány megszerzéséhez szükséges átfogó szemvizsgálatra és a vezetők rendszeres vizsgálatára.

A szemészek javaslata

vezetésbiztonság2 A szemészek a következőket javasolják a vezetőknek:
– Rendszeresen vizsgáltassuk a szemünket, különösen a vezetés szempontjából!
– Ha szemüveget írnak fel a vezetéshez, hordjuk!
– A gyenge térlátást oldal- és visszapillantó tükrökkel és fejünk forgatásával kompenzáljuk!
– Ha nem megfelelő a mélységérzékelésünk, óvatosan előzzünk!
– Ne akasszunk semmit a visszapillantó tükörre, és pontosan állítsuk be azt! A szélvédő és a hátsó ablak legyen tiszta és   karcolásmentes, hogy ne törhesse a fényt.
– Időszakosan ellenőrizzük, hogy a reflektoraink mindegyike a megfelelő szögben és a maximális fényerőt biztosítja-e.

Sebesség és látás

A legtöbb látási probléma csak nagy sebességnél jelent komoly veszélyt! Ennek ellenére, a fáradtság hatására, nagyobb terhelésnél, pl. megnövekedett koncentrációval járó sebesség növekedés, a látási problémák fokozódhatnak. Ne vezessen gépjárművet álmosan. Ilyen esetekben nagy segítség lehet, ha rövid pihenői során, szemét lehunyva, kicsit pihenteti a látóidegeket. Ne rohanjunk!

Alkohol és gyógyszer

Az alkohol és egyes gyógyszerek hatására a magasabb pulzusszám vérbőséget, egyes esetekben látás zavart okozhat.
Soha ne üljön ittasan gépjárműbe, még ha úgy is érzi, hogy Ön szerint uralja a helyzetet. Ilyenkor bár látszólag sikerül úrrá lenni a helyzeten, a látóidegek is nehezebben reagálnak az ingerekre, egyes esetekben pedig még a szeme is becsaphatja!